Про статеве виховання малят
Дорослі часто задумуються, чи треба
розмовляти з дітьми на «дорослі теми»? Коли, кому та як? Висновок професійних
педагогів та психологів один: розмовляти з дитиною на
«дорослі теми» слід лише тоді, коли це її справді цікавить, і вона не може
самостійно знайти відповіді на власні запитання. Виявляти ж ініціативу і
починати говорити з дитиною на такі теми — величезна помилка. Усе треба робити
вчасно!
Коли дитина звертається до батьків із запитанням
на статеві теми — ухилятися від відповіді не варто. Важливо знайти слова, які
відкрили б дитині цей бік життя, доступно розповісти про серйозні та дуже
важливі питання взаємин людей. Від того, наскільки вдалими будуть відповіді,
залежатиме подальше світосприймання дитини. Якщо батьки не лякаються дитячих
запитань, завжди знаходять правдиву відповідь, роблять це в доступній для
дитини формі, не принижуючи її гідності, вони можуть розраховувати на постійний
контакт із сином чи донькою й на те, що ті сприймуть їхні поради та допомогу. Фахівці відзначають, що саме в дошкільному віці цікавість
дитини неодмінно зосереджується на проблемах статі. Дитячі запитання
можна класифікувати так:
•
дитину
2—3 років цікавить власне тіло, статеві органи, вона з'ясовує ознаки
відмінності між чоловіком і жінкою;
•
3—4-річний
малюк хотів би дізнатися, звідки беруться діти, хто їх приносить, звідки узявся
він сам;
•
у
5—6 років у центрі уваги дитини запитання, як діти потрапляють у мамин живіт,
як вони звідти виходять, ростуть і розвиваються;
•
у
б—7 років центр уваги зміщується на роль батька у народженні дитини; на те,
чому діти бувають схожими на своїх батьків; чи можуть народитися діти в дітей.
Допитливість зумовлюється тим, що дошкільня
не лише спостерігає події — воно хоче збагнути їхню сутність.
Дошкільнята мають отримувати відповіді на
свої запитання взагалі й зокрема зі статевої тематики в інтимній, довірчій
бесіді з найближчими родичами: мамою або татом, бабусею чи дідусем. Популярна
серед старших поколінь версія про «капусту і лелеку» повністю себе
дискредитувала. Дошкільняті не потрібні конкретні розповіді про фізичну та
емоційну сторони статевих взаємин. Дитина про це й не запитує. Треба лише задовольнити
допитливість малюка на рівні його розуміння.
На запитання «Чому я хлопчик, а сестричка —
дівчинка?» слід відповісти синові, що він народився таким, як тато, а дочка —
як мама. Якщо малюк запитує: «Де беруться діти?» — варто відповісти: «Діти
з'являються і деякий час живуть у тілі матері». На запитання «Як я виріс?» —
відповісти: «З крихітного зернятка, що завжди було в животі у мами». Коли
малюк запитує: «Як народжуються діти?», можна використати таку форму відповіді:
«Зі спеціального отвору, що при народженні стає великим».
Уяву дитини спотворює не об'єктивна правдива
розповідь, а необізнаність, що створює інформаційний вакуум і підґрунтя для
домислів.